03-5019950

תארו לעצמכם סצנת פתיחה ממותחן טכנולוגי עתיר סיכון:

מעצמת הטכנולוגיה אפל (Apple) מתעמת משפטית עם קוואלקום (Qualcomm), ענקית טלקומוניקציה. העלילה המורכבת נסובה סביב מחלוקת קשה על רישיונות פטנטים, מחלוקת שהסלימה במהירות למאבק משפטי של מיליארדי דולרים ואשר התפשטה על פני יבשות.

אז מה בעצם קרה?

קוואלקום, היא יצרנית שבבים בהם טכנולוגיה המוגנת בפטנט (בין היתר טכנולוגיות אלחוטיות המוכרות לכולנו כ- G3, G4, G5 וכן טכנולוגיות מפתח אחרות). תמורת השימוש בהם גובה היא דמי רישוי. קוואלקום טענה כי אפל משתמשת בטכנולוגיה שלה באייפון

iPhone)) ללא פיצוי מתאים.

מנגד, האשימה אפל את קוואלקום בגביית דמי רישוי מופרזים עבור הטכנולוגיה שלה בטענה שהיא כופה למעשה מונופול על התעשייה.

המתיחות בין השתיים גברה והמחלוקת הייתה אמורה להגיע לשיאה בעימות בבית המשפט שיכול היה לטלטל את יסודות עולם הטכנולוגיה. כאשר מיליארדי דולרים מונחים על כף המאזניים, עצרה התעשייה את נשימתה בציפייה להכרעה. ואז, בתפנית בלתי צפויה בעלילה, הודיעו שתי הענקיות כי הגיעו להסכם פשרה, ממש באותו יום בו אמור היה המשפט להתחיל.

אמנם, פרטי ההליך נותרו חסויים אך, הכיוון, בו בחרו שתי ענקיות הטכנולוגיה, מלמד על אמונתם בהליך הגישור העסקי כחלופה ראויה להליך משפטי. הליך הגישור הוכיח כי ביכולתו לסיים אפילו מחלוקות בעלות עצימות גבוהה.

יתרה מכך, בעוד שמאבקים משפטיים מתאפיינים לעתים קרובות באופיים הציבורי, חוסר יכולת החיזוי שלהם ובעלויות הגבוהות, הליך הגישור הדיסקרטי מציע את ההפך המוחלט. הוא מספק סביבה סודית ומבוקרת המסייעת לטפח דיאלוג מרצון, חקר מגוון של התוצאות שיצמיחו תועלת הדדיות, ובסופו של דבר, להגיע להחלטות ידידותיות אשר יאפשרו לצדדים המשך עבודה בעתיד.

אז מה אנחנו יכולים להסיק מדרמת עולם הטכנולוגיה המסקרנת הזו?

המסר ברור, גם במחלוקות בין תאגידי ענק, ניתן למצוא דרכים ליישוב הסכסוך מחוץ לאולם בית המשפט. הגישור, עם היכולת הטבועה בו להקל על משא ומתן ולטפח הבנה הדדית, עומד ככלי אדיר בערכת הכלים ליישוב סכסוכים בין תאגידים או עסקים. הסיפור של אפל נגד קוואלקום הוא עדות חותכת לכוחו של הגישור להפקת הרמוניה מתוך מחלוקת, ויצירת תוצאה של win-win בתרחיש שבו מאבק משפטי סוער נחזה כבלתי נמנע.

סכסוכים תאגידיים, כך גם עסקיים, עתירי סיכון אלו נפוצים מאד. גישור הינו יותר מרק פתרון מחלוקות במצבים אלו – הוא חוסך זמן, משמר מערכות יחסים, מפחית עלויות ומסייע לחברות ועסקים להתמקד במטרה האמתית שלהם: צמיחה וחדשנות.

 

האמור מוגש כמידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי. המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד.

דילוג לתוכן